CHP’li RTÜK Üyesi İlhan Taşcı’dan RTÜK’ün 2020 karnesi: “İktidara yakın kanallara 400 bin, muhalif olarak bilinen kanallara 10 milyon lira para cezası”

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’nun (RTÜK) Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) kontenjanından üyesi İlhan Taşcı, RTÜK’e 2020 yılında yapılan şikayetler ve RTÜK’ün şikayetler ile ilgili verdiği cezaları içeren, “RTÜK’ün 2020 Karnesi” başlıklı bir rapor hazırladı. Taşçı’nın raporuna göre, 2020 yılı boyunca iktidara yakın kanallara yalnızca 400 bin lira para cezası verilirken muhalif kanallara bunun 25 katına denk düşen 10 milyon liralık ceza kesildi.

Raporda, hakkında 102 bin 500 şikayet yapılan ATV’ye yalnızca bir kez idari para cezası verildiği belirtilirken aynı dönemde muhalif kanallara 54 kez yaptırım kararı alındığı dile getirildi. İlhan Taşcı, “Bu tablo Ebubekir Şahin’in eseridir. Şahin, sarayın ve iktidarın sesi olan kanalları korumayı, eleştirenleri de cezalandırmayı görev olarak görüyor” dedi.

Ekran karartmalar ve verdiği cezalar nedeniyle tartışmaların odağında yer alan RTÜK’ün CHP’li üyesi İlhan Taşcı, kurulun 1 Ocak 2020 ile 25 Aralık 2020 tarihleri arasındaki eylem ve kararlarını, “RTÜK’ün 2020 Karnesi” adı altında raporlaştırdı. Raporda, iktidara yakın olarak bilinen A Haber, Kanal 7, TV Net ve TGRT Haber ile ilgili bir yıl boyunca hiçbir dosyanın RTÜK’te görüşülmediği ve dolayısıyla hiçbirine ceza verilmediği belirtildi.

RTÜK’e 102 bin 500 kez şikayet edildi, bir kez ceza aldı

Taşcı’nın hazırladığı rapora göre, bir yıl boyunca 102 bin 500 şikayetle RTÜK’e en çok şikayet edilen kanal olan ATV hakkında Üst Kurul gündemine yalnızca iki dosya alındığı, bu dosyalardan birinde kanala, “Türkçe’nin kaba kullanımından” uyarı yaptırımı, bir kez de “ailenin korunması”na aykırılıktan idari para cezası verildi. Kanalla ilgili bunun dışında hiçbir dosyanın görüşülmediği belirtilen raporda, ATV’ye verilen para cezasının, kanalın Türkiye’de en yüksek reklam geriline sahip olmasına rağmen beyan ettiği reklam geliri üzerinden 400 bin lira olarak hesaplandığı vurgulandı.  

CHP’li üye İlhan Taşcı’nın raporuna göre, aynı dönemde, Tele 1 hakkında 16 idari para cezası, sekiz gün boyunca iki program durdurma ve bir kez de beş günlüğüne ekran karartma olmak üzere 19 ceza verildi. Üst Kurul, Halk TV’ye 12 kez idari para cezası, 10 gün boyunca süren iki program durdurma, bir kez de beş günlüğüne ekran karartma olmak üzere 15 yaptırım kararına imza attı. Raporda, bu dönemde KRT’ye de üç kez idari para cezası verildiği kaydedildi. Dönem dönem yayınları nedeniyle iktidarın şimşeklerini üzerine çeken, yayınlarında farklı düşünce ve seslere yer veren Fox TV’ye RTÜK tarafından dokuz kez idari para cezası verildiği belirtilen raporda, bir kez de üç ana haber bülteninin durdurulmasına hükmedildiği vurgulandı. Raporda, muhalif çizgideki bu televizyon kanallarına kesilen idari cezaların parasal karşılığının ise kayıtlara yaklaşık 10 milyon lira olarak geçtiği belirtildi.

Taşcı’nın raporuna göre, iktidarın ve RTÜK’ün doğrudan hedefi dışındaki yayın organları arasında en fazla cezalandırılan kanal ise Habertürk oldu. Habertürk’e, bir kez uyarı, beş kez idari para cezası, bir kez de beş günlüğüne program durdurma cezası verildi. RTÜK’ün CHP’li üyesi İlhan Taşcı, ceza adaletsizliğinin yayıncıları, televizyonlardaki düşünsel çölleşmenin de izleyicileri bıktırdığını vurgulayarak, “Üç aşağı beş yukarı benzer içerikleri üreten yayıncılara nasıl olur da RTÜK bir yıl içinde birine göstermelik, nazarlık niyetine bir ceza keserken ötekilerine 54 ceza keser. Bu kanallar arasındaki temel fark, sadece iktidarı haberlerinde övenler ile yerenler. Bu kadar açık ve net.  Bunun para cezası olarak karşılığı ise yayıncılar arasında 25 kat fark! RTÜK aracılığıyla verilen mesaj açık, ben seni yaşatmayacağım, halkın haber alma hakkına kulak tıkayacağım, iktidarı eleştireni yaşatmayacağım, sarayın ve iktidarın nefesi, sesi olanları da koruyup kollayacağım, reklamlara boğacağım. 2020, RTÜK açısından iktidarı eleştirmenin, sorgulamanın ekonomik bedelinin en ağır, haksız, adaletsiz şekilde ödetildiği bir yıl oldu” dedi.

Taşçı, RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin’in bir yıl boyunca sadece ama sadece sarayı ve iktidarı, onun medyasını koruyup kollamaya çalıştığını blirterek, “Hedeflenen ise iktidara ses edilmesin, saraya kulak kesilsin, onların dediğinden, istediğinden, işaret ettiğinden ve belirlediğinden başka hiçbir ses televizyonlarda görünmesin, izlenmesin. Ama onlar da biliyor ki verilen reklamlara, sağlanan imkânlara karşın sarayın, iktidarın kanalları değil, gerçekleri aktarmaya çalışan, özgün kanallar daha çok izleniyor” diye konuştu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print
  • Medyascope
  • Medyascope Plus