CHP’li Utku Çakırözer’den eylül ayı basın özgürlüğü raporu: 45 gazeteci hâkim karşısına çıktı, altı gazeteciye hapis cezası verildi

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print

CHP Eskişehir Milletvekili Utku Çakırözer, eylül ayı Basın Özgürlüğü raporunu açıkladı. Rapora göre, adli yılın başlamasıyla en az 45 gazeteci hâkim karşısına çıktı, altı gazeteciye hapis cezası verildi, sekiz gazetecinin haber takibi engellendi. HalkTV, Tele1 ile BirGün, Cumhuriyet  ve Sözcü gazetelerine idari para ve ilan kesme cezaları verildi. En çok erişim engeli kararı çıkartılan haberler, iktidar yöneticilerinin yolsuzluk ve usulsüzlüklerine ilişkin iddiaları gündeme getiren haberler oldu.

“İhtiyacımız olan yeni yasaklar değil anayasal hak ve özgürlüklerimizin önüne konan engelleri kaldırmaktır”

İktidar, sosyal medyanın yanı sıra gazete televizyon ve internet haber sitelerine yeni kısıtlamalar getirecek kanun teklifini TBMM’ye sunmaya hazırlanırken, CHP’nin eylül ayı Basın Özgürlüğü raporunda yine erişim engelleri öne çıktı. CHP Eskişehir Milletvekili Utku Çakırözer, “Türkiye’de bunca sansür, yasak, baskı ve engelleme varken hâlâ Meclis’e basını ve sosyal medyayı kısıtlayacak yasalar getirilebiliyor olması bu iktidarın en büyük ayıbıdır. Türkiye’yi zaten dipte olduğumuz basın ve ifade özgürlüğü alanında daha da geriye götürecek yeni yasaklardan kaçınmalıyız. İhtiyacımız olan yeni yasaklar değil tam tersine anayasal hak ve özgürlüklerimizin önüne konan engelleri kaldırmaktır” dedi.

Çakırözer’in kamuoyu ile paylaştığı eylül ayı raporunda ifade ve basın özgürlüğü ihlalleri şöyle sıralandı:

45 gazeteci yargılandı, altı gazeteciye hapis cezası verildi

  • Eylül ayında en az 45 gazeteci hâkim karşısına çıkarken, altı gazeteciye hapis cezası verildi.
  • KRT TV Genel Müdürü Adnan Bulut ve gazeteciler Ferhat Çelik, Mustafa Hoş, Öznur Değer, Faruk Arhan yaptıkları paylaşımlar ve haberler gerekçe gösterilerek açılan soruşturmalarda ifadeye çağrıldı.
  • Baransel Ağca hakkında açılan soruşturma davaya dönüştü. Haber takibi sırasında gözaltına alınan gazeteci Yelda Çiçek’e bir yıl sekiz ay hapis cezası verildi. Gazeteci Nurcan Yalçın’ın 20 yıla kadar hapsi istendi.
  • Mezopotamya Ajansı muhabiri Dindar Karataş’ın, Gazete Yolculuk muhabiri Buse Söğütlü’nün, gazeteci Roza Metina’nın davalarında ceza talep edildi.

Üç gazeteci saldırıya uğradı, sekiz gazetecinin haber takibi engellendi

  • Haber takibi sırasında gazetecilere yönelik engellemeler eylül ayında da devam etti. Üç gazeteci saldırıya uğradı, sekiz gazetecinin haber takibi engellendi.
  • Gazeteci Celal Eren Çelik, kafede yumruklu saldırıya uğradığını açıklarken Aydınpost gazetesinin Genel Yayın Yönetmeni Erman Çetin ve kameramanı, Didim’de kurulan cumartesi pazarında sokak röportajı yaptığı sırada pazarda esnaflık yapan kişiler tarafından tehdit edildi ve saldırıya uğradı.
  • FOX Haber muhabiri Barış Kaya, AKP Sözcüsü Ömer Çelik’in düzenlediği basın toplantısına alınmadı.
  • İstanbul Bakırköy’de “1 Eylül Dünya Barış Günü” mitinginin engellenmesine yönelik basın açıklamasını takip eden gazeteciler polis tarafından ablukaya alınarak haber yapmaları engellendi. Diyarbakır’ın Ofis semtinde yapılan basın açıklamasını takip etmek isteyen Mezopotamya Ajansı muhabirlerine de polis müdahale etti.
  • Jiyan Haber Gazetesi İmtiyaz Sahibi İdris Yayla, kimliği belirsiz kişilerce telefonla aranarak ölümle tehdit edildiğini duyurdu.

Gazete ve televizyonlara ceza yağdı

  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) ve Basın İlan Kurumu (BİK) eylül ayında da televizyon kanalları ve gazetelere ceza yağdırdı. Üç televizyon kanalına para cezası ve yaptırım uygulanırken, üç gazetenin 100 gün resmi ilan cezası kesinleşti.
  • Tele1’e Merdan Yanardağ’a ifadeleri nedeniyle üç ayrı idari para cezası, gazeteci İsmail Saymaz’ın yorumu nedeniyle de Halk TV’ye idari para cezası verildi. Manisa Büyükşehir Belediye Başkanı Cengiz Ergün’ün sözleri nedeniyle de TR35  kanalına yaptırım uygulandı.

Mahkeme kararına rağmen ceza

BİK’in 2019 yılındaki yönetim kurulu toplantısında verdiği ilan kesme cezaları bu ay uygulamaya konuldu. BİK, BirGün’e sadece bu ay tam 22 gün ilan kesme cezası uyguladı. Cumhuriyet gazetesine verilen toplam 74 günlük resmi ilan kesme cezasının 35’i uygulamaya başlanırken, 39 günlük cezanın mahkeme kararının kesinleşmesiyle önümüzdeki aylarda uygulamaya konulacağı bildirildi.

  • İki ayrı mahkeme, “Kusur ve suç yok” diyerek, belgeli haberlerin doğruluğunu teyit etmesine rağmen, yargı kararı hiçe sayılarak Saygı Öztürk’ün bir yıl önce AKP’li Bahar Ayvazoğlu‘nun yakınlarının devlette nasıl yükseldiklerini yazdığı yazısı için Sözcü gazetesine dört gün basın ilan durdurma cezası kesildi.
  • BirGün gazetesinde yayımlanan “TÜBİTAK damadın vakfına çalışıyor” başlıklı haber nedeniyle İmtiyaz Sahibi İbrahim Aydın ve muhabir İsmail Arı’ya 100 bin TL’lik dava açıldı.
  • Sağlık Bakanı Yardımcısı Sabahattin Aydın, eşine ait şirketin Sağlık Bakanlığı’ndan ihale aldığına ilişkin haberleri nedeniyle BirGün, Evrenselve Cumhuriyet gazetelerine 100’er bin liralık tazminat davası açtı.

Erişim engeli haberine de erişim engeli

  • İnternet haber sitesi ve haber içeriklerine yönelik engelleme ve içerik kaldırmalar eylül ayında da hız kesmeden devam etti.
  • Onlarca haber sitesindeki 12 ayrı haber başlığı erişime engellendi ve dijital ortamdan tamamen silindi. Bunların arasında, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin AKP’li bir üyesine ilişkin, Gercüş Belediye Başkanı’na ilişkin ihale iddiası haberleri, AKP Mersin il başkanına ilişkin kaçakçılık iddiası haberleri, Dilek Doğan’ın polis kurşunuyla öldürüldüğüne ilişkin haberler, eski Sağlık Bakanlığı müsteşarının yakınlarına usulsüz sağlık raporu çıkardığı iddialarına ilişkin haberler, Şerif Zindaşti dava sürecine ilişkin  haberler yer aldı.
  • Erişim engellemelerini kamuoyuna duyuran haberlere de art arda erişim engeli getirildi. En dikkat çekici örnek Cumhurbaşkan Erdoğan’ın oğlu Bilal Erdoğan’ın arkadaşının aldığı ihalelere ilişkin iddiaları gündeme getiren haberlere getirilen erişim engellerinin haber yapılmasının da engellenmesine ilişkin dört karar oldu. 
  • JinNews haber ajansının internet sitesine erişimi iki kez engellenirken, Mezopotamya Ajansı’nın internet sitesine de erişim yasağı geldi.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print

Medyascope internet sitesinde çerezlerden faydalanılmaktadır.

Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul edersiniz. Ayrıntılı bilgi için Gizlilik Politikası ve Çerez Politikası'nı inceleyebilirsiniz.

  • Medyascope
  • Medyascope Plus