CHP’den basın özgürlüğü raporu: Ekim ayında da gazetecilere engelleme, halkın haber alma hakkına kısıtlama sürdü

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print

CHP’nin her ay düzenli olarak kamuoyu ile paylaştığı basın özgürlüğü raporuna ekim ayında gazetecilere yönelik engellemeler damgasını vurdu. Anıtkabir’deki 29 Ekim kutlamalarını takip eden gazeteciler “akreditasyon” gerekçesiyle, sokakta röportaj yapan muhabirler de basın kartı gerekçesiyle engellendi. Boğaziçi Üniversitesi’ndeki protestoları takip eden gazetecilere de polisler kalkanları ile engel oldu. Görev yapan bir gazeteci de polis tarafından tehdit edildi. Raporu kamuoyu ile paylaşan gazeteci kökenli CHP Eskişehir Milletvekili Utku Çakırözer, “Halkın haber alma hakkı ve basın özgürlüğüne yönelik kısıtlamalara her ay bir yenisi engelleniyor. Artık gazetecilerin Anıtkabir’e girmesi bile engelleniyor, görevini yapan gazeteciler ölümle tehdit ediliyor. Halkın haber almasını ve gazetecilerin mesleklerini yapmasını engelleyen bu uygulamalar artık son bulmalı” dedi.

50 gazeteci yargılandı, dört gazeteciye ceza verildi

Çakırözer, ekim ayında yaşanan ifade ve basın özgürlüğü alanındaki hak ihlallerini derlediği basın özgürlüğü raporunu kamuoyuyla paylaştı. Rapora göre, ekim ayında en az 50 gazeteci hakim karşısına çıkarken, üç gazeteci hakkında üç yıl dokuz ay 12 gün hapis cezası verildi. Bir gazeteci ise 16 bin 600 TL para cezasına çarptırıldı

Haber takibi yapan sekiz gazeteci darp ve engellemelerle karşı karşıya kalırken, iki gazeteci de gözaltına alındı. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) tarafından Halk TV ve Tele1’e idari para cezaları kesilirken, Fox TV için de inceleme başlatıldı.

Çakırözer’in kamuoyu ile paylaştığı kim ayı basın özgürlüğü raporunda dikkat çeken basın özgürlüğü ihlalleri şöyle:

Haber yapmak yine suç

  • Ekim ayında en az 50 gazeteci hakim karşısına çıkarken, üç gazeteci için üç yıl dokuz ay 12 gün hapis cezası verildi, bir gazetecinin de hapsi istendi. Fotoğraf sanatçısı ve yazar Mehmet Özer’e bir yıl üç ay, İleri Haber Genel Yayın Yönetmeni Doğan Ergün‘e 11 ay 20 gün, gazeteci Vedat Örüç‘e bir yıl altı ay 22 gün hapis cezası verildi.
  • Bitlis Gazeteciler Cemiyeti Başkanı ve Bitlis News Genel Yayın Yönetmeni Sinan Aygül, 16 bin 660 TL adli para cezasına çarptırıldı.
  • T24 yazarı Hasan Cemal hakkında, Twitter’daki paylaşımı gerekçe gösterilerek “cumhurbaşkanına hakaret” soruşturması başlatıldı.
  • Etkin Haber Ajansı editörü Pınar Gayıp hakkında, “nitelikli cinsel saldırı” suçlamasıyla yargılanan bir asker hakkında yaptığı haber ve sosyal medya paylaşımı gerekçe gösterilerek soruşturma açıldı.
  • Cumhuriyet gazetesi yazarı Barış Pehlivan ve Tele1 TV spikeri Begümhan Aydoğan hakkında yazı ve yayınları nedeniyle soruşturmalar açıldı.
  • Boğaziçi Üniversitesi’ne atanan yeni rektörün öğrencileri emniyete şikayet etmesini haberleştiren Gerçek Gündem muhabiri Fırat Fıstık ile gazeteciler Oktay Candemir ve İdris Yayla hakkında soruşturma başlatıldı.
  • Cumhuriyet gazetesi yöneticileri Serkan Ozan, Olcay Büyüktaş Akça, Ozan Yurtoğlu ve muhabir Hazal Ocak hakkında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın oğlu Bilal Erdoğan’ın şikayeti üzerine dava açıldı.

Anıtkabir’e de sokak röportajına da yasak

  • Cumhuriyet gazetesi, FOX TV ve Anka Haber Ajansı muhabir ve kameramanlarının Anıtkabir’de 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı dolayısıyla düzenlenen töreni takip etmesi İletişim Başkanlığı tarafından uygulanan akreditasyon gerekçesiyle engellendi.
  • Ankara’da sokak röportajı yapmak isteyen gazeteciler Büşra Taşkıran ve Öznur Değer’e basın kartları soruldu, gazeteciler polis tarafından engellendi.
  • Boğaziçi Üniversitesi’ndeki protestoları takip eden gazeteciler polis kalkanları ile engellendi. Dokuz8 Haber editörü Fatoş Erdoğan, Halk TV muhabiri Erdinç Yılmaz, Artı Gerçek muhabiri Yağmur Kaya darp edildi, haber takibi engellendi. Bir gazetecinin basın kartına el konuldu.
  • 10 Ekim Ankara saldırısının yıldönümünde Ankara Garı önünde yapılmak istenen anmayı takip eden ANKA haber ajansı muhabiri Tamer Arda Erşin, bir emniyet görevlisi tarafından “Seni dörde bölerim” diye tehdit edildi.
  • Fox TV ekibinin Kadıköy Fikirtepe pazarında çekim yapması engellendi.
  • Mezopotamya Ajansı muhabirleri bir protesto eylemini takip ettikleri sırada gözaltına alındı.
  • Afganistan’da kadınların Taliban karşıtı eylemini takip eden AFP muhabiri Bülent Kılıç, Taliban’ın saldırısına uğradı.

Halk TV’ye “TÜGVA’yı incittin” cezası

  • RTÜK, Fox TV hakkında eski HDP Eş Genel Başkanı Selahattin Demirtaş’ın eşi Başak Demirtaş’ın katıldığı program gerekçesiyle inceleme başlattı.
  • Halk TV’de yayınlanan dört ayrı programda TÜGVA’nın “küçük düşürüldüğü, aşağılandığı, vakıf hakkında iftira atıldığı” gerekçesiyle kanala idari para cezası verildi. Basın İlan Kurumu (BİK) ve RTÜK’ün medya üzerindeki baskısına ilişkin ifadeler gerekçe gösterilerek BİK’in şikâyeti üzerine Halk TV’ye yüzde 3 para cezası verildi.
  • Cumhurbaşkanlığı Yüksek İstişare Kurulu Başkanvekili ve TBMM eski Başkanı İsmail Kahraman’ın beyanatına ilişkin yapılan değerlendirmeler nedeniyle TELE1’e idari para cezası verildi.

Evrensel Genel Yayın Yönetmeni Fatih Polat’ın kitap tanıtım yazısına erişim engeli

Erişim engelleri ekim ayında da devam etti. JinNews, Etkin Haber ve Umut gazetesi erişime engellendi. EngelliWEB/ İfade Özgürlüğü Derneği’nin verilerine göre, birçok internet sitesi ve gazetede yer alan 17 farklı konudaki yolsuzluk, ihale, rüşvet haberlerine erişim engellendi. Milletvekillerinin soru önergelerine verilen yanıtlara yönelik haberler ile İfade Özgürlüğü Derneği’nin erişim engellerine yönelik içeriklerine de engel getirildi. Evrensel Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Fatih Polat‘ın, hakkında herhangi bir dava dahi açılmayan bir kitabı tanıttığı yazısına erişim engeli getirildi.

Ekim ayında erişime engellenen haber başlıkları şöyle:

İBB’ye haciz uygulatan MET-GÜN İnşaat’ın sahibi ile ilgili haberler, Emniyet ve Jandarma’daki Menzil Cemaati yapılanmasıyla ilgili haber, Gezi protestolarının palalı saldırganı ile ilgili haberler, emniyet müdürleri hakkında rüşvet iddiaları, Boğaziçi Üniversitesi rektörü hakkındaki haber, Çemişgezek kaymakamı hakkındaki haberler, İsmail Saymaz’ın Türkiye Taşkömürü Kurumu’ndaki sahte sağlık raporu skandalı yazısı, TÜGVA belgeleri ile ilgili haberler, HSK üyesinin istifasının sebebi ile ilgili haberler, Türkiye İşçi Partisi (TİP) İstanbul Milletvekili Ahmet Şık’ın soru önergesi hakkındaki haberler, Gaziantep Şahinbey Belediye Başkanının damadının yönetim kurulunda olduğu şirketin aldığı ihalelerle ilgili haberler, Cübbeli Ahmet Hoca’nın damadı ve ağabeyi hakkındaki haberler.

Halk TV’ye “Cemo” cezası yargıdan döndü

Ekim ayında basın özgürlüğü alanında tek olumlu karar ise, RTÜK’ün, Halk TV’de “Görkemli Hatıralar” programında söylenen “Cemo” türküsü nedeniyle kanala verdiği cezanın durdurulması oldu. Yapılan itirazda Ankara Bölge İdare Mahkemesi, Halk TV’yi haklı buldu. Cezanın yürütmesi Ankara Bölge İdare Mahkemesi tarafından durduruldu. Kararda, “Cemo türküsünün teröre destek verdiği gerekçesiyle Halk TV’ye yaptırım uygulanmış olsa da şarkının sözlerinin terörü açıkça övücü nitelikte olmadığı, şarkının terör propagandası amacıyla kullanıldığına dair dosyaya herhangi bir veri konulmadığı anlaşıldığından Halk TV’nin itirazının kabulüne oybirliğiyle karar verilmiştir” denildi.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print

Medyascope internet sitesinde çerezlerden faydalanılmaktadır.

Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul edersiniz. Ayrıntılı bilgi için Gizlilik Politikası ve Çerez Politikası'nı inceleyebilirsiniz.

  • Medyascope
  • Medyascope Plus