Özgür gazeteciliğe destek olun
Search
Close this search box.

Fotoğraflarla “IŞİD halifeliğinin” son günleri

Guardian gazetesi, foto muhabiri Achilleas Zavallis’in IŞİD’in çöküşü ve kaçan aileler üzerine çektiği fotoğrafları yayınladı. Siz okuyucularımıza Türkçe aktarıyoruz.

Kaçış rotaları

Suriye Demokratik Güçleri (SDG) geçen hafta, Fırat Nehri kıyısında küçük bir kasabaya çekilmiş IŞİD kalıntılarını yenilgiye uğratmaya çalışıyordu.

SDG ve IŞİD arasındaki şiddetli çatışmalardan kaçan aileler, şüpheli IŞİD’li aileleri için kurulan tarama noktasında.

Bir tepenin ortasında, Bağuz’dan 10 kilometre uzakta dakikalar geçtikçe yaklaşan toz bulutlarını görebiliyoruz. Yaklaştıkça, gelenin şehirdeki şiddetli çatışmalardan kaçan insanları taşıyan kamyonlar olduğunu anlıyoruz.

Kamyonlar yolda.

Kamyonlar durunca, kamyon kasalarına sıkışmış kadın, çocuk ve yaşlıları gördüm. Bunlar, daha birkaç gün öncesine kadar düşman hattı olarak gördükleri topraklara sığınan insanlar.

Sonraki gün bir ileri mevziyi ziyaretimizde şaşkınlık ve umutsuzluk sahnelerinin tekrarlandığını gördük.
Siviller SDG tarama noktasına ulaşıyor.

Kamyonun arka kapıları açılınca kırmızı ceketli iki kız, şaşkınlıkla etrafına bakıyor. IŞİD’lilerin ailelerinin tutulduğuna inanılan El Hol kampına doğru yolculuklarına devam etmeden önce anneleri, onlara kamyonda daha fazla yer açmaya çalışıyor.

Onun yanında, kucağında bir çocuk tutan bir adam, kamyona binmeye çalışan bir kadına yardım ediyor.

IŞİD’lilerin aileleri, SDG tarafından yerinden edilen insanlar için ayrılan kamplara nakledilecek.

Kamyon kasasında çocuklar, yüzlerini gizliyor.

Ufukta bize doğru yürüyen insanlar görüyoruz. Babalarıyla birlikte sabah şehirden kaçan iki çocuk, çok az eşyası olan bir adamı takip ediyor. SDG askerleri ve gönüllü tıbbi görevliler onlara doğru koşuyor.

Üzerlerinde patlayıcı olup olmadığını kontrol ettikten sonra dik tepeyi çıkmalarına yardım ediyorlar. En arkada, üzerinde geleneksel giysileri, yaşlı bir adam geliyor. Bir asker onun tepeyi çıkmasına ve dinlenmek için yere oturmasına yardım ediyor.

Savaş alanı

Bağuz eteklerindeki SDG güçleri bir terasta.

Savaş meydanı

Ayrılıp ateş hattına doğru ilerliyoruz. İçimizden sekiz kişi zırhlı bir araca sıkışmış. Şehre yaklaşınca kurşun geçirmez camdan toz olmuş binalara, arabalara ve kamyonlara bakıyorum. Ateş hattı yakınında bir SDG gözetleme noktasına ulaşınca, apar topar merdivenleri çıkıyoruz. Terasa çıkınca SDG komutanı eğilmemizi emrediyor. Genç bir SDG askeri, komutanı telsizle diğer bir gözetleme noktasına bağlanıp IŞİD’lilerin yerini tespit etmeye çalışırken, duvardaki delikten IŞİD’lileri görmeye çalışıyor. Bir müddet sonra merdivenlerden aşağı inip ikram edilen çayı içiyoruz. Askerlerle oturup birer sigara yakıyoruz. Rahatlamış gibiler, fakat aynı zamanda operasyonu bitirmek için acele ediyorlar.

Bağuz’a bakan ileri bir SDG gözetleme noktası.
SDG’li savaşçı: “İnşallah iki-üç güne hepsini bitireceğiz.”

Geride kalanlar

Terk edilmiş bir barınak.

Sonraki gün ateş hattına doğru yola koyuluyoruz. Yol üstünde şehrin dışındaki tarama noktasında duruyoruz. Ortalık bomboş. Oraya buraya atılmış battaniyelerle dolu, önceki gün kaçıp burada gecelemiş insanlarca kullanılmış büyük bir çadır, yakındaki geçici kampın ortasında duruyor.

Kadınlar ve çocuklar tarama noktasında battaniyeler üzerinde oturuyor.

Sesler duyuyorum ve bana yaklaşan bir grup insan görüyorum. Kollarında küçük bir çocuk tutan bir kadın yanımdan geçiyor ve yere oturuyor. Az sonra diğer kadınlar ve ağlayan
çocuklar etrafını sarıyor. Gazeteciler sorular sorup fotoğraflar çekerken askerler gelip kadınlara su dağıtıyor.

Tarama noktasında kadınlar çocuklarıyla.

Bize destek olun

Medyascope sizlerin sayesinde bağımsızlığını koruyor, sizlerin desteğiyle 50’den fazla çalışanı ile, Türkiye ve dünyada olup bitenleri sizlere aktarabiliyor.

Bilgiye erişim ücretsiz olmalı. Bilgiye erişim eşit olmalı. Haberlerimiz herkese ulaşmalı. Bu yüzden bugün, Medyascope’a destek olmak için doğru zaman. İster az ister çok, her katkınız bizim için çok değerli. Bize destek olun, sizinle güçlenelim.