GalataPerform’un salgında bir yılı – Yeşim Özsoy: “Kısa dönemli desteklerle hiçbir tiyatro ayakta durabilecek durumda değil”

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print

Yeşim Özsoy tarafından 2003 yılında kurulan GalataPerform, koronavirüs salgınıyla birlikte yeni iletişim, eğitim ve üretim pratikleri üzerinde çalışmaya başladı. GalataPerform, Türkiye’deki diğer tiyatro sahneleri gibi bir yıldır seyircileriyle buluşamıyor. GalataPerform ekibinden Genel Sanat Yönetmeni Yeşim Özsoy, Işık Tasarımcısı Ayşe Sedef Ayter ve Proje Direktörü Ferdi Çetin, GalataPerform’un son bir yılını, salgında üretmeyi, dijital platformları YeniPerform’u ve “Terk Edilmiş Kıyılar // Negatif Fotoğraflar” başlıklı oyunlarını Medyascope’a anlattı.

Salgınla birlikte oyunlarının iptal edildiğini anlatan GalataPerform Genel Sanat Yönetmeni Yeşim Özsoy, “Yurtdışı turnelerimiz vardı, iptal oldu. Bütün bunları düşündüğümüz zaman, ekip olarak önümüzdeki süreci değerlendirdiğimizde deneysel olma ve yeni medya ile olan ilişkimize bağlı kalarak önümüzdeki süreçte dijitalleşmeye ağırlık vererek geçirmeye karar verdik” dedi. 

 “Bunun iki üç ay sürecek bir salgın olmadığını biliyorduk”

Özsoy sözlerine, “Kendimiz için dijital dönüşüm planladık, hem atölyelerimiz hem de oyunlarımız için bir plan oluşturduk. Böylelikle yeniperform.com adında dijital sahnemiz oluştu” diyerek devam etti. Almanya Dışişleri Bakanlığı, Goethe-Institut (Goethe Enstitüsü) ve ortakları tarafından koronavirüs salgını döneminde kültür sanat ve eğitim faaliyetlerinin sürdürülebilirliğini sağlamak üzere açılan Uluslararası Yardım Fonu’na başvurduklarını anlatan Özsoy, “Dünyada 400’ün üzerindeki başvurudan Türkiye’de seçilen projelerden biri olduk. Böyle olunca da aralık ayına kadar dijital sahnemizi hayata geçirdik” diyerek YeniPerform’u nasıl oluşturduklarını anlattı. 

Aldıkları desteğin kısa süreli bir destek olmadığını dile getiren Özsoy, “O sıralar bunun iki ila üç, ay sürecek bir salgın olmadığını biliyorduk. Aldığımız bu fon, tiyatroların bu süreci nasıl geçirebilecekleri ve sürdürülebilirlik üzerine ağırlık veren bir fondu. Bence çok önemli bir konu çünkü kısa dönemli desteklerle hiçbir tiyatro şu anda ayakta durabilecek durumda değil” diye konuştu.

Tiyatro emekçileri yaptıkları işten para kazanmak istiyor

Eğitmenlik ve profesyonel ışık tasarımcılığı yapan Ayşe Sedef Ayter, “Sektör yazın, açık hava sahnelerinin gündeme gelmesiyle bir parça hareketlendi, sonra tiyatro festivalinde İstanbul Kültür Sanat Vakfı‘nın (İKSV) sağladığı imkanlarla festivalde çıkan üç oyunda tasarım yapma imkanı buldum. Onun haricinde şu anda sadece eğitim ağırlıklı olarak ilerliyorum” dedi. GalataPerform’un sürece hızlı bir şekilde uyum sağlayarak çevrimiçi eğitimlere geçtiğini söyleyen Ayter, “Teknik alanda çalışan insanlar ve tasarımcılar bocalıyor ve zorlanıyor” diye ekledi. Tiyatro emekçileri olarak yaptıkları profesyonel işten para kazanmak istediklerini dile getiren Ayter, “Piyasanın çok ciddi bir şekilde daralması söz konusu çünkü canlı olarak üretilebilen iş miktarı azaldı. Sektörde çok ciddi anlamda kan kaybı söz konusu” dedi.

Bu süreçte olumlu anlamda bir dönüşüm yaşadıklarını dile getiren Proje Direktörü Ferdi Çetin de şunları söyledi: “Salgın döneminde devam eden oyunumuz ‘Yüzyılın Evi’nin turneleri iptal oldu. Sürecin, teorik ve pratik olarak nasıl dönüştürebileceği üzerine düşündüğümüz bir dönemdi. YeniPerform kanalı dijital bir tiyatro sahnesi olarak kurgulandı. İçinde şimdi atölyeler yapılabiliyor, kitabevinden dijital olarak kitaplar alınabiliyor, oyunlar seyredilebiliyor. Oldukça umut eden ve işin geleceğine pratik anlamda kafa yoran bir platform oldu.”

Oyuncularla seyirciyi bir araya getirmeden video, ses, performans ve yerleştirmenin birleşiminden bir estetik ortaya çıkaran “Terk Edilmiş Kıyılar // Negatif Fotoğraflar” oyununu da anlatan Çetin, oyunda, oyuncuların bedeni ve sesinin, diğer tüm teatral araçlarla bir bütün oluşturduğunu dile getirdi. Oyunda, bir araya gelemeyen bir ailenin, yemekte buluşmasına dair bir anlatı inşa ediliyor.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print
  • Medyascope
  • Medyascope Plus