Salgında tiyatro sahneleri – Kadıköy Boa Sahne, hazırladığı “Boa Kısalar”la seyircisiyle buluşmayı bekliyor

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print

Haber: Edanur Tanış Kamera: Ali Macit

İstanbul’un Kadıköy ilçesindeki Kadıköy Boa Sahne, Şubat 2019’da perdelerini tiyatro severlere açtı. 70’e yakın ekibi 225’e yakın etkinlikte yaklaşık 25 bin seyirciyle buluşturan Kadıköy Boa Sahne, diğer tüm tiyatro sahneleri gibi salgın günlerinde zor zamanlardan geçiyor. Kadıköy Boa Sahne’nin Sanat Yönetmeni Aytekin Atabey, Genel Koordinatörü Cansu Canaslan ve Yapımcı Gökhan Gürün, sahnenin salgın günlerini nasıl geçirdiğini Medyascope’a anlattı.

Bahariye Caddesi’nde tiyatro ekiplerini ve tiyatro sahnesini ağırlayan Kadıköy Boa Sahne’nin perdeleri yaklaşık 10 aydır kapalı. Bu süreçte Kadıköy Boa Sahne borçlanarak ayakta kalmaya çalışıyor. Kadıköy Boa Sahne devlet desteğine başvurup bu destekten yararlanabildi ancak başvuru koşullarında yer alan borç olmamalı maddesini yerine getirebilmek için birden fazla kere kredi çekmek zorunda kaldı. 

Sahnenin kurucu ortaklarından ve yapımcı Gökhan Gürün, “Salgının bu kadar uzun sürmesini kesinlikle beklemiyorduk” derken Genel Koordinatör Cansu Canaslan, “Salgın günleri bizim için değişik geçti. İlk başlarda ne yapacağımızı bilemezken şu anda kendimizi çok daha umutlu ve üretir bulduk” diye konuştu.  

Bir tiyatro sahnesi oluşturmanın çok zahmetli bir süreç olduğunu dile getiren Kadıköy Boa Sahne Sanat Yönetmeni Aytekin Atabey, “Tiyatro sahnesi kurmak kolay ve ticari olarak çok avantajlı olsaydı tahminen çok fazla tiyatro olurdu. Özel tiyatroların en yoğun olduğu yerlerden biri olan Kadıköy’de bile aslında çok fazla değiliz” dedi. 

“Kültür-sanat yöneticilerine anlatmaya, tartışmaya çalıştığımız şey şu: Bizler için varsınız”

Atabey sözlerini şöyle sürdürdü: “Kültür-sanat yöneticilerine anlatmaya, tartışmaya çalıştığımız şey şu: Bizler için varsınız. Sanat mekanlarının çoğalması, herkese ulaşması ve yaygınlaşması, gençlerin kendilerine üretim yapabilecekleri alanlar bulabilmeleri için devlet mekanizmaları, yerel yönetimler ve kültür-sanat birimleri bunun için çalışıyorlar. Biz de bağımsız ve özel bir girişim olarak buna katkı sağlıyoruz aslında. Yani fazladan yanımızda olunması gereken bir noktadayız.”

“Bu süreçte biz genel bir umutsuzluğa hiçbir zaman düşmedik” 

Alternatif sahnelerin olumsuz bir haber duyduğunda olumsuz haberin üzerine odaklanmak yerine çözümü düşünmeye başladıklarını dile getiren  Atabey, “Örneğin sahnelerin kapanması mı gerekiyor, biz onun ne olduğunu sindirmeden önce bununla ilgili ne yapabiliriz geçtiğimiz için umut bizimle çok iç içe ilerliyor. Bu süreçte biz genel bir umutsuzluğa hiçbir zaman düşmedik” diye konuştu. Bir ay sonra ne olacağını bilmediklerini söyleyen Atabey ekledi: “Direnmeye devam ediyoruz.”

“Bu süreç bize çok şey öğretti: Tamamen yalnızız!”

Kendilerinin bütün kültür yöneticileri tarafından yalnız bırakıldığını hissettiklerini dile getiren Gökhan Gürün, “Bu süreç bize çok şey öğretti: Tamamen yalnızız! Tabii bize destek olan yine ekipler, arkadaşlarımız, seyircilerimiz oldu. Bu süreçte manevi olarak büyüdük diyebilirim. Maddi olarak ne kadar küçülsek de bu süreci manevi olarak hep beraber kenetlenerek atlatmaya çalışıyoruz” dedi. 

Kasım ayında 13 etkinlik açtıklarını ve tiyatro ekiplerinin sahne için oynadıklarını anlatan Gürün, “Kültür yöneticilerinden kısa vadeli ve kısa destekler gördük. Bunlar da açıkçası bir sahneyi ayakta tutmak için yeterli değildi. Devlet desteğine Boa Sahne olarak başvurduk evet ama başvurmak için belli şartları yerine getirmek gerekiyordu. Aldığımız destek ve başvurabilmek için yaptığımız masraflar birbirini karşıladı. Birkaç defa kredi çekmemiz gerekti” diye konuştu.   

“Bu süreç şubat ve mart aylarını gördüğünde sadece biz değil, hiçbir sahnenin ayakta kalma gücü kalmayacaktır”

Tiyatroların bir ticarethane ya da bir işletme olmadığını, seyircileriyle var olduğunu hatırlatan Gürün şunları söyledi: “Bu süreçte Penguen Kitabevi destekçimiz oldu. Bir de İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin yaptığı açık hava etkinlikleri bizim için cansuyu oldu. Bu süreç (salgın) şubat ve mart aylarını gördüğünde sadece biz değil, hiçbir sahnenin ayakta kalma gücü kalmayacaktır.”

Sahnelerin hem ekiplerin hem de seyircilerin alanları olduğunu dile getiren Gürün, “Bu süreçte kaybettiğimiz sahneler oldu. Bu sahnelerin geri dönüşümü ve tekrar oluşturulması çok mümkün değil. Bunları kaybedersek hepimiz kaybederiz. Bu nedenle destekler günlük değil uzun vadeli olmalı diye düşünüyorum” dedi. 

“Boa Kısalar” Projesi kapsamında yedi oyunun provaları devam ediyor

Bir yandan “Ben Nereden Bileyim?” oyunun provalarının devam ettiğini bir yandan da “Boa Kısalar”ı hayata geçirmeye çalıştıklarını belirten Cansu Canaslan, Kadıköy Boa Sahne’nin yeni projelerini şöyle anlattı: “Maskeyle kapalı bir ortamda oyun izlemenin süresi biraz zorlayabiliyor, bunaltabiliyor. Bu nedenle seyir açısından seyirciyi tatmin edecek, bir yandan da süresi daha kısa olan oyunlar düşündük. Şu an bu oyunların yedi tanesinin provaları devam ediyor. Yakın zamanda dijital ortamda da oyun oynamaya başlayacağız. Bu süreçte bekleyerek ve durarak sahnelerin ayakta kalması mümkün değil.” 

“Seyircilerimiz bize ulaşıp ‘Kapanmanızı istemiyoruz’ diyor

Yaz aylarında destek, hatıra ve açık bilet sattıklarını dile getiren Canaslan, “Kasım ayında, açık bilet alan izleyicilerimiz oyunlarımızı izledi. Bir de bu süreçte bize ulaşan seyircilerimiz oldu ve ‘Kapanmanız istemiyoruz, size destek olmak için ne yapabiliriz?’ dediler. Kasım ayındaki oyunlarımıza toplu bilet alıp, öğrencilere hediye ettiler. Bu süreçte bir yandan yalnız ve kendi halimize bırakılırken bir yandan da seyircilerimizin desteğiyle motive olduk” diye konuştu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print
  • Medyascope
  • Medyascope Plus