Geçmişten geri çağrılanlar üzerine bir sergi – Recall: “Salgının belirsizlikleriyle baş etmek için hafızalarımızı kullanıyoruz”

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print

Akbank Sanat ve Açık Diyalog İstanbul işbirliğiyle düzenlenen “Çağdaş Sanat ve Küratörlük” 2019-2020 sezonu seminer programı kapsamında küratörlüğünü Gökçe Özdem’in üstlendiği “Recall” sergisi  2-6 Temmuz arasında sanatseverlerle buluştu. Küratör Gökçe Özdem ve sergide eseri yer alan sanatçı Irmak Dönmez, Medyascope’a Recall’ı anlattı. 

Akbank Sanat ve Açık Diyalog İstanbul işbirliğiyle düzenlenen Türkiye’de şimdiye kadar düzenlenen ilk uzun süreli ve kapsamlı eğitim programı “Çağdaş Sanat ve Küratörlük” 2019-2020 sezonu seminer programı kapsamında, Akbank Sanat, program katılımcılarının bitirme projelerinden oluşan “Niyetler” isimli sergi ve etkinlik serisiyle sanatseverlerle biraraya geliyor. 

Akbank Sanat Galerisi’nin birinci katında, seminer programından mezun olan ve jüri üyelerinin sergilenmeye uygun bulduğu katılımcıların projelerinin toplu dokümantasyon sergisi “Niyetler” yer alıyor. Giriş kattaysa seminer programını bitiren katılımcıların, sergi süresince kısa süreli küratörlük tecrübesi sağlamak için düzenlenen “Deneyim Alanı” yer alıyor. 

2-6 Temmuz arasında  küratörlüğünü Gökçe Özdem’in yaptığı, Recall sergisi de “Deneyim Alanı”nda sanatseverlerle buluştu.  

Kavramsal metnini Nietzsche’nin ebedi dönüş düşüncesinden, varlığın sonsuz dönüş içinde oluşu fikrinden alan “Recall” sergisinde Berkay Tuncay, Ceyda Göksal, Irmak Dönmez ve Pınar Derin Gençer’in eserleri yer alıyor. 

Serginin kavramsal alt yapısının, salgınla birlikte oluştuğunu dile getiren Gökçe Özdem, “Salgın döneminde özellikle veba haberlerinin sıklıkla karşıma çıkması, tarihten vebanın bir salgın olarak geri çağrılması, ekmek yapma becerilerinin geri çağrılması ve birçok şey bana döngüsel bir zaman olduğunu düşündürttü ve biz bu belirsiz durumla baş etmek için hafızalarımızı kullanıyoruz. Sergi kavramsal olarak buralardan oluşuyor” dedi. 

Salgın döneminde fiziksel bir sergi organize etmenin birçok olumlu ve olumsuz tarafı olduğunu söyleyen Özdem, “Hepimiz fiziksel sergilerde buluşmayı özlemiştik, bekliyorduk. Bu sergi kapsamında bir performans etkinliğimiz vardı. Performansı, performansın doğası gereği seyircisiz yapmamız daha uygun oldu. Canlı yayınla yaptık” diye devam etti. 

Sergide “Dear Past” eseriyle yer alan Irmak Dönmez, “İşlerimde çoğunlukla beden parçaları kullanıyorum. Bu süreç içerisinde artık izleyici olduğum şeyler o kadar içselleştirdiğim konular haline geldi ki ben artık onlardan bağımsız yaratıcı fikir üretemez oldum. İlk defa bu kadar protest ve direkt bir iş yapıyorum. Tanıklık ettiğim kadın cinayetleri, İstanbul Sözleşmesi’nin iptali, LGBTİ+’lara yapılan haksızlıklar ve trans cinayetleri, bütün bunlara izleyici olmak istemedim. Bir şey söyleyebilmek, dayanışmaya dahil olmak istedim ” dedi. 

Hayatta kalmak için meşru müdafaa hakkını kullanarak evli olduğu erkeği öldüren Çilem Doğan’ın mücadelesini hatırlatan sanatçı, Doğan’ın tutuklanırken giydiği tişörtün üzerinde yazan “Dear Past Thanks For All The Lessons” (Sevgili geçmiş, verdiğin tüm dersler için teşekkürler) cümlesinin hafızasına kazındığını söyledi ve “Çilem Doğan, duruş olarak bana güç veren bir kadın. Çilem röportajlarında üstüne ilk bulduğu şeyi giydiğini söylüyor. Tişörtü tesadüfen giyiyor yani. Beni çok etkilediği için hayatta kalanı sembol olarak buraya çağırdım” diye ekledi.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print

Medyascope internet sitesinde çerezlerden faydalanılmaktadır.

Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul edersiniz. Ayrıntılı bilgi için Gizlilik Politikası ve Çerez Politikası'nı inceleyebilirsiniz.

  • Medyascope
  • Medyascope Plus