Özgür gazeteciliğe destek olun
Search
Close this search box.

Ankara 17. Feminist Gece Yürüyüşü’nde deprem vurgusu: “Kader değil cinayet, devlet hesap verecek”

Haber: Berfin Bayır, Özgecan Özgenç, Enes Berk Demirkol

Kadınlar ve LGBTİ+’lar, 8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde hakları ve yaşamları için feminist gece yürüyüşü yaptı. Depremde yaşamını yitiren insanlarla ilgili ihmallere dikkat çeken kadınlar, “Kader değil cinayet, devlet hesap verecek, hükümet istifa” sloganları attı. Deprem sonrası yaşanan ihmallere dikkat çekmek amacıyla başlatılan mum yakma kampanyasına işaret eden kadınlar ve LGBTİ+’lar, “İsyanımız yasımızı aşıyor, kadın dayanışması yaşatıyor” yazılı pankartın önünde, depremde yaşamını yitiren insanlar için mum yaktı.

Kadınlar ve LGBTİ+’lar, 8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde Ankara’da 17. Feminist Gece Yürüyüşü’nü düzenledi. Sakarya Caddesi’ne bir araya gelen kadınlar, “Hükümet istifa”, “Çadırda, sokakta, her yerde kadınlar birlikte”, “Kader değil cinayet, devlet hesap verecek”, “Rantçı devlet yıkacağız elbet” sloganları attı.

Kadınlar, Sakarya Caddesi’nden Yüksel Caddesi’ne yürümek istedi

Ankara Kadın Platformu’nun çağrısıyla toplanan kadınlar, Sakarya Caddesi’nden Yüksel Caddesi’ne yürümek isteyince polis izin vermedi. Kadınlar polislere, “Barikatı aç”, “Kadınlara değil katillere barikat” sloganlarıyla tepki gösterdi. Ortak açıklamayı Hatice Beydeli Kahraman okudu. Açıklama yapılırken “İsyanımız yasımızı aşıyor, kadın dayanışması yaşatıyor” pankartının önünde depremde yaşamını yitiren insanlar için mum yakıldı. Ortak açıklamada; yıkımlarla, kayıplarla ve büyük bir acıyla 8 Mart’a gelindiği belirtilerek “Bu yıl, daha güçlü olmak için, dayanışmayı büyütmek için, acımızı paylaşabilmek için Ankara Kadın Platformu’nun düzenlediği 8 Mart eylemini ve feministlerin örgütlediği 17. Feminist Gece Yürüyüşü’nü birleştirdik, ortaklaştık, isyanımızı büyüttük, sesimizi çoğalttık” denildi.

“Bizler yönetenlerin, sermayenin çıkarları ve hırsları uğruna öldürülüyoruz”

Kahramanmaraş’ta 6 Şubat’ta meydana gelen depremlerin hatırlatıldığı açıklama şöyle:

“Saray rejimi, arama kurtarma çalışmalarında son derece kritik olan ilk 36 saatte harekete geçmeyerek, on binlerce insanın ihmal yüzünden hayatını kaybetmesine neden oldu. Suriye’deki sınır kapılarını kapatarak on binlerce insanı ölüme sürükledi, Suriyeli kadınlar, kız çocukları ve LGBTİ+’larla dayanışmamızı engellemeye çalıştı. Yüz binlerce insan eşini, çocuğunu, sevdiklerini, evini, köyünü, şehrini kaybetti. Devlet, bilim insanlarının uyarılarını dinlemediği gibi, kendi kurumlarının hazırladığı raporları da görmezden gelmeyi seçti, politik bir tercihle, yaşamdan ve yaşatmaktan yana bir tavır almadı. İşte bu yüzden devletin, patriyarkal kapitalizmin olmasına göz yumduğu bir felaketi yaşıyoruz. Bizler yönetenlerin, sermayenin çıkarları ve hırsları uğruna öldürülüyoruz.

“İktidar, İstanbul Sözleşmesi’nden çıkmakla bizi susturabileceğini sanıyor, yanılıyor”

2022 yılı, 6 yaşında evlendirilen bir kız çocuğunun istismarı ve en az 387 kadın cinayetiyle kapanmıştı. İktidar, İstanbul Sözleşmesi’nden çıkmakla bizi susturabileceğini, yargıyı ele geçirmekle bizi yıldırabileceğini sanıyor ancak yanılıyor. Haklarımızın konuşulmasının dahi yasaklanmaya çalışıldığı bu baskı rejimine boyun eğmiyoruz. Sesimizi daha gür çıkarıyor, dayanışmamızı daha çok büyütüyoruz.

“Düşünce ve ifade özgürlüğü gibi din ve inanç özgürlüğünü de ihlal eden Diyanet’e karşı sokaklardayız”

Patriyarkal ve tekçi din yorumlarını tüm topluma dayatan Diyanet’in Aile Bakanlığı işbirliğiyle sosyal politikalar alanında yetkilendirilmesi kabul etmiyoruz. Kadınların, LGBTİ+ların ve çocukların yaşamını tehdit eden, küflenmiş fetvalarla toplumsal atmosferimizi zehirleyen, düşünce ve ifade özgürlüğü gibi din ve inanç özgürlüğünü de ihlal eden Diyanet’e karşı sokaklardayız. Kadın mücadelesinin yarattığı tüm birikim ve değerleri ortadan kaldırıp yerine kendi gerici, erkek egemen zihniyetini kurumsallaştırmak isteyenlere geçit vermeyeceğiz.

“Erkek devletin ve erkek adaletin tüm araçlarını birbirimizden güç alarak ve yaşatarak un ufak edeceğiz”

Patriyarkaya ve toplumsal haksızlıklara karşı mücadelesi 25 yıldır kriminalize edilmek istenen Pınar Selek’in beraat kararının yine siyasi bir komplo ile elinden alınmasına karşı 31 Mart günü yapılacak duruşmada Pınar Selek’in yanında olacağımızı da buradan duyuruyoruz. Buradan haykırıyoruz, bize uygulanan her türlü şiddete ve zorbalığa karşı yine dayanışmayı büyütüyoruz. Feminist isyanımızla birlikte tüm gücümüzle o patriyarkayı yıkacağımızı yine ve yeniden haykırıyoruz. Erkek devletin, erkek adaletin ve erkek düzenin tüm araçlarını birbirimizden güç alarak, birbirimizi savunarak, gözeterek ve yaşatarak un ufak edeceğiz”

Bize destek olun

Medyascope sizlerin sayesinde bağımsızlığını koruyor, sizlerin desteğiyle 50’den fazla çalışanı ile, Türkiye ve dünyada olup bitenleri sizlere aktarabiliyor.

Bilgiye erişim ücretsiz olmalı. Bilgiye erişim eşit olmalı. Haberlerimiz herkese ulaşmalı. Bu yüzden bugün, Medyascope’a destek olmak için doğru zaman. İster az ister çok, her katkınız bizim için çok değerli. Bize destek olun, sizinle güçlenelim.