Beyrut’un drag queen’leri Ortadoğu muhafazakârlığına meydan okuyor

Washington Post’un haberinden alıntıdır.

Tüm dikkatler, odanın ortasında bacak bacağa sakince oturan Anissa Krana’nın üzerinde. Yılın fırtınası dışarıda uğuldamaya başlamış. Partinin başlamasına az kaldı.

Dostları ona makyaj yaparken vızır vızır muhabbet ediyorlar; herkesin gözü saatte. Kapılar 9’da açılacak, sahne 11’de.

Anissa Krana aynanın karşısında makyajını kontrol ediyor.

Gecenin yıldızı derin bir nefes alıyor.

Beyrut’un “drag queen” (gösterişli kadın giysileri giyerek şovlara çıkan eşcinsel erkek) sahnesine ve bu yıl 30 yarışmacının katılacağı Büyük Balo gecesine hoş geldiniz.

Pek çoğu için bu gece, şehrin LGBTQ topluluğuyla tanışma niteliğinde olsa da, asıl adı Aniss İzzeddin olan 22 yaşındaki Annisa Krana için bu yılki performanslarının zirve noktası.

Ortadoğu muhafazakâr iklimiyle tanınsa da Beyrut, ateşli gece hayatı ve nispeten özgürlükçü atmosferiyle, birtakım zorluklara rağmen çoktandır bölgenin LGBTQ topluluğu için güvenli bir liman gibi. Şovlar genelde ön hazırlık yapılmadan yüksek güvenlik önlemleri altında gerçekleştiriliyor. Bazı afişlerde mekanlardan bahsedilmediği için, etkinlik bilgileri kulaktan kulağa yayılıyor.

Drag şovlarının kökeni Lübnan’da, diğer Arap ülkelerindekinden daha eskiye dayanıyor. Geçen yıl drag sahnesi gittikçe büyümeye başladı. Burada pek çok insan, 2000’li yılların başında kadın şarkıcıları taklit ederek popüler olan komedyen Bassem Feghali’yi izleyerek büyüdü. 2015’te Filistinli Ermeni drag queen Evita Kedavra sahne almaya başladı, birer birer çember gittikçe büyüdü.

Anissa Krana’ya bir arkadaşı far sürerken. Anissa’nın makyajının saatlerce sürdüğü oluyor.

Geçen yılın Büyük Balo’sundan sonra, onlarca kişi çembere katılırken drag sanatçıları bilhassa bir ismi el üstünde tutuyor: Vahşi şovlarıyla ünlü RuPaul.

Bir diğer drag queen Narcissa, Emmy ödülü kazanan ABD’li televizyon dizisinden bahsederken “[RuPaul] büyük fark yarattı” diyor, “Birden herkes onu izlemeye başladı ve biz de ‘Vay, bunu ben de yapabilirim’ dedik. Bu sanatçılar bize çok şey öğrettiler.”

Şimdi onuncu sezonunda olan şovu izlemek, Beyrut’un drag queen’lerinin çoğu için zorunlu hale geldi. Şehrin zayıflığıyla ünlü internet ağına rağmen, sanatçılar internetten bir şekilde ulaşıp şovları izliyor.

ABD drag kültürü ve diğer ilham kaynaklarından ortaya çıkan ürün ise belirgin bir şekilde, Lübnanlı. Anissa ve Narcissa kıvır kıvır bukleleri ve mücevherlerle süslü giysileriyle Hollywood’un cazibesini yayıyor. Kawkab Zuhal gibi performans sanatçıları ise Arap müziği eşlinde dudaklarını oynatıyor ve Lübnan’ın dağılmakta olan siyasi sistemi üzerine keskin şakalar yapıyor.

Bazı sanatçıların şov için hazırlıkları haftalar sürüyor.

Güvenlik kaygılarından ötürü ismini vermeyen bir performans sanatçısı “Drag şovumu yaparken küçükken olamadığım insan oluyorum” diyor. Söylediğine göre küçükken annesinin topuklu ayakkabılarını giyip gizli gizli makyaj yaparmış. Ailesi eşcinsel olduğunu anlayıp evden atınca, ona arkadaşları kucak açmış. Şimdi birlikte yaşadığı diğer drag queen arkadaşları hakkında “Onlar ailem gibi. Yemeğimizi, paramızı, makyaj malzemelerimizi, her şeyimizi paylaşıyoruz” diyor.

Krana’nın makyaj aynası.

Lübnan’da devlet eşcinsellere diğer Arap ülkelerine kıyasla daha hoşgörülü olsa da ceza kanunları zaman zaman onları tutuklamak için kullanılabiliyor. Mayıs ayında Beyrut Onur Yürüyüşü’nün organizatörü, şiir okuma, cinsel sağlık üzerine tartışma ve yasal okuryazarlık atölyelerini iptal etmesi için baskı gördü ve “ahlaka aykırı davranış” sebebiyle gözaltına alındı.

“Devlet bir gün öyle, bir gün böyle”

Narcissa “Burada sabit yasalarımız yok. Devlet bir gün öyle, bir gün de böyle” diyor. Şov giysileri içinde şov mekanına giden performans sanatçıları, kontrol noktalarında durdurulabiliyor. Mekan sahipleri drag etkinlikleri sebebiyle lisanslarını kaybedebiliyor, sadece çok az sayıdaki mekan “güvenli alan” olarak görülüyor. Polis tehdidini engellemek için ise mekan sahiplerinin, yerel otoritelerle sıkı ilişkileri bulunması gerekiyor.

Drag sanatçısı Razkallah: “Bunu New York’ta yapıyor olsaydım iki defa düşünmezdim. Gider yapardım. Ama Lübnan’da durup her şeyi gözden geçirmeniz gerekiyor. İnsanların bunun normal olduğunu düşünmesini istiyorum, onlara bu şovu sunabilmek için hangi süreçlerden geçtiğimizi bilmeden, bunun Lübnan’da da olabileceğini. İnsanların mücadelemizi hissetmesini istemiyorum. Onların sadece eğlenmesini istiyorum.”

Büyük Balo zamanı

Saat 8’de Anissa Krana, gece mavisi korsesi ve uzun dar çizmeleri üzerinde, artık şova hazırdı. Elleri belinde bir hakimiyet abidesi gibi görünen Anissa, arkadaşlarına “Bu gece eğleneceğiz” dedi.

Araba dışarıda bekliyordu. Büyük Balo’nun zamanı gelmişti.

Medyascope'a destek olmak ister misiniz?

Yayınlarımızı sürdürebilmek ve daha kaliteli kılmak için desteğinize ihtiyacımız var

Merhabalar!

Medyascope olarak Ağustos 2015’ten itibaren, çölleşen haber ikliminde her kesimden herkese su verecek bir vaha olmaya çalışıyoruz. Özgürlüğümüzden, bağımsızlığımızdan, ve çok yanlı habercilik anlayışımızdan taviz vermemekte kararlıyız. Çoğunlukla gençlerden oluşan kadromuzla, dijital medyanın olanaklarını kullanarak yayın yapıyor ve her geçen gün hem içerik hem de teknik olarak büyüyoruz. Hedefimiz yayın gün ve saatlerimizi artırmak; içeriklerimizi daha da zenginleştirmek. Bu da sizin desteklerinizle mümkün. Çok teşekkürler.  

Öne Çıkanlar