Z kuşağını peşinden sürükleyen gizemli Randonautica uygulaması, kaynağını birçok bilim insanı tarafından eleştirilen “Küresel Bilinç Projesi”nden alıyor

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print

Özellikle Z kuşağını peşinden sürükleyen Randonautica uygulaması, Reddit, Twitter, ve TikTok gibi platformlarda oldukça popüler hale geldi. Uygulamanın arkasındaki ekibe göre temel amaç, “kullanıcıları günlük hayatın monotonluğundan çekip çıkarmak ve onları varış noktasının tamamen rasgele belirlendiği bir yolculuğa çıkmaya cesaretlendirmek.”

Randonautica, gizemli, ürkütücü ve garip bir uygulama olarak anılıyor. Bunun sebebi, uygulamayı kullanan bir grup gencin varış noktasında bir ceset bulması, başka bir gencin ise üzerinde kendi soyadını gördüğü bir mezar taşına yönlendirilmesi ve yine genç bir kullanıcının, uygulamanın onu getirdiği noktada bir başkasının vurulduğu ana tanıklık etmesi.

Türkiye’deki gençler arasında da popüler hale gelmeye başlayan uygulama sözde, bireyleri bilinçlerindeki kör noktaları keşfetmeye yönlendiriyor. Kullanıcılar ya da uygulamada anıldığı gibi Randonautlar, yolculuğa çıkmadan önce belirledikleri “niyet” üzerinden, tamamen rasgele bir konuma yönlendiriliyor. Yani, kullanıcının telefonuyla düşünceleri arasında bir bağ kurulduğu iddia ediliyor. Bu bağ sayesinde Randonaut, yolculuğunun sonunda, görmek istediği, aklından geçirdiği kavramla ilişkili bir mekana ya da nesneye ulaşıyor. 

Kullanıcıların varış noktası, yapay zekâ teknolojisiyle çalışan, kuantum tabanlı rasgele sayı üreticileriyle belirleniyor

Randonautica kullanıcısının mevcut konumu, uygulamayla çıkılacak yolculuğun başlangıç noktası. Varış noktasını belirlemek için ise uygulama, kuantum tabanlı rasgele sayı üreteci kullanıyor. Rasgele üretilen bu sayı, bir dizi küresel konumlama sistemi (GPS) koordinatına dönüştürülüyor ve kullanıcıyı bulunduğu konumdan, ulaşması araçla yaklaşık 10 ya da 20 dakika sürecek bir varış noktasına yönlendiriyor. 

Uygulamanın internet sitesinde yapılan açıklamaya göre, “insan zihninin bilgisayarlar da dahil olmak üzere çevresindeki nesneleri etkileyebilecek güçte olduğu” ilkesinden yola çıkılıyor. Yine uygulamanın internet sitesinde, Princeton Üniversitesi’nden bilim insanlarının 1990’ların sonlarında başlattığı Küresel Bilinç Projesi (The Global Consiousness Project) referans noktası olarak gösteriliyor. Princeton Üniversitesi’nden Roger Nelson liderliğinde yürütülen projenin temel amacı, “insan bilincinin çevremizde olup bitenler üzerinde etkili olup olamayacağını, rasgele gerçekleştiği düşünülen olayların ‘küresel bir bilinçle’ kontrol edilip edilemeyeceğini anlamak” olarak tanımlanıyor. 

İnsan beyninin bir çeşit simülasyonunu üretebileceklerini iddia eden Küresel Bilinç Projesi ekibi, elde ettikleri verilerin yeterince güvenilir olmadığı gerekçesiyle birçok bilim insanı tarafından eleştirildi. Projeyi eleştiren İngiliz fizikçi Robert Matthews, 2009 yılında “Küresel Bilinç Projesi’nden bugüne kadar çıkarabileceğimiz tek sonuç, bir anlatı olmadan kelimeler ne kadar anlamsız ise teori olmaksızın matematiksel verilerin de bir o kadar anlamsız olduğudur” demişti.

Birçok Randonautica kullanıcısı, Reddit, Twitter ve son olarak da TikTok gibi popüler sosyal medya platformları üzerinden uygulamayla ilgili deneyimlerini paylaşıyor. Bu paylaşımlar arasında dikkat çekici farklar göze çarpıyor. Reddit üzerinden deneyimlerini paylaşan kullanıcıların basit ve olumlu bir niyetle yola çıktığı gözlenirken, TikTok’ta işin rengi değişiyor. 

Örneğin, Reddit’te Randonautica deneyimini paylaşan bir kullanıcı, aklından ‘Şirek’ (Shrek) karakterini geçirdikten sonra bir bataklık bulduğunu söylüyor. Bir başka kullanıcı, “sihirli bir şey” görmek için yola çıkarak, güzel bir manzarayla karşılaşıyor. Bir diğer kullanıcı ise aklından “kırmızı” kelimesini geçirdiğini ve varış noktasında, boşluğun ortasında kırmızı bir koltuk gördüğünü paylaşıyor. 

“Yaratıcılığımı tetikleyecek, sihirli bir yer görmek istedim ve tam da istediğim gibi bir yere ulaştım.”

TikTok’taki Randonautica ile ilgili videoları taradığınızda ise, genellikle korku elementinin dahil olduğu anormal ya da tehlikeli olaylarla ya da konumlarla ilgili paylaşımlar ön plana çıkıyor. Uygulamanın ürkütücü, gizemli ve garip olarak anılmasına neden olan ve kullanıcıların varış noktalarında gördüklerini söylediği ceset, mezar taşı ve cinayet temalı olaylara ilişkin paylaşımlar görmek mümkün. 

TikTok’ta paylaşılan Raundonautica deneyimlerine ilişkin paylaşımları izlerken, video düzenleme araçlarının kolay kullanımı, izleyicilerin ilgisini çekmek için teatral birtakım uygulamalara, efektlere başvurmanın cazibesi de göz önünde bulundurulmalı. Ayrıca insan zihnini okuyamadığımız sürece, uygulamanın kullanıcıları gerçekten de “akıllarından geçirdikleri sözcük ya da kavramla ilgili” bir konuma yönlendirip yönlendirmediğinden yüzde yüz emin olmamız mümkün değil. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on pocket
Share on email
Share on print
  • Medyascope
  • Medyascope Plus